vrijdag 15 februari 2008

Pakwerk

Om aansluiting te vinden bij de mensen op Kamp Holland loop ik af en toe een dagje mee met een eenheid. Dit is belangrijk omdat tijdens die dagen vaak sprake is van echte ontmoetingen, anders dan wanneer ik alleen maar op bezoek kom om eens te vragen hoe het gaat. Zo kwam ik ook bij de hondensectie die een deel van de beveiliging van het kamp verzorgd. Ik ontkwam er natuurlijk niet aan om in het pak gehesen te worden en een keer zelf te ervaren hoe het voelt als je een hond tegenover je hebt. Geloof me, met pak voel je de hond aan je arm hangen en voel je de kracht waarmee hij je vasthoudt. Dat wil je zonder pak niet meemaken. Ik ben bang dat er dan weinig van je arm over blijft, vooral als je je zou blijven verzetten.
Bij een van de oefeningen kwam de hond mij vanaf de achterkant achterna terwijl ik weg moest lopen. Het zware pak maakte me wat minder wendbaar en door de kracht en het gewicht van de hond die me onverwacht grijpt, verloor ik mijn evenwicht en lag ik op de grond. Het is met een hond aan je arm vrijwel onmogelijk dan nog overeind te komen. Ik heb in ieder geval gevoel gekregen bij de rol van de hond in de beveiliging van Kamp Holland, vooral in mijn linker bovenarm...
Het mooie van deze dag is om te zien hoe sterk de band tussen mens en dier hier is. Het koppel, de baas en zijn hond, zijn onafscheidelijk. Samen trainen ze op tot het niveau waarop ze hun taak aankunnen. Samen worden ze ingezet in de beveiliging in Nederland of tijdens een uitzending. Als er iets met de hond aan de hand is, gaat ook de baas naar huis terug. De baas en zijn hond is een koppel die alleen als eenheid ingezet kan worden. Veel van de verhalen die deze mensen te vertellen hebben gaan dan ook over hun hond en het werk dat zij met hun hond doen. Niet zelden bezitten deze mensen thuis ook nog honden, soms een jonge hond in training, soms een gepensioneerde hond van defensie. De band tussen mens en dier gaat verder dan de ‘werkrelatie’ die zij hebben. Niet alleen nuttig maar ook leuk om dit een keer van dichtbij mee te mogen maken.

Geen opmerkingen: