zondag 2 maart 2008

Boeken

Een paar dagen nadat we aankwamen op Kamp Holland viel mijn oog op de boekenkast in de ECHOS, de snackbar van de base. Deze organisatie wil haar ruimtes graag als huiskamer presenteren, er is dan ook een televisie met een beperkt aanbod aan films, een oud en afthans poolbiljart, tafelvoetbal en dartbord, maar door de indeling en de muur van geluid (muziek, TV, geroezemoes) doet het niet erg huiselijk aan. Ik kom er niet tot rust in ieder geval. Maar de functie van snackbar vervult ze, te oordelen naar de hoeveelheid vette happen die dagelijks de keuken verlaten, goed.

Mijn oog viel dus op de boekenkast waarin ik een verzameling boeken aantrof die mij diep teleurstelde. Van het merendeel had ik nog nooit gehoord. Bovendien was er geen boek dat, noch met zijn titel noch met de uitstraling, mijn nieuwsgierigheid kon wekken. Het merendeel was afgekeurd bibliotheek materiaal met de (resten van) de stickers nog op het kaft, een groot deel was van licht tot zwaar christelijke signatuur. Ik dacht, dat kan beter of in ieder geval anders.

Samen met de psycholoog van Deh Rawod die deze constatering met mij deelde, hebben we een brief opgesteld aan uitgevend Nederland met de vraag of er voor onze jongens in Afghanistan niet wat actuele boeken beschikbaar gesteld konden worden. Vlak voor kerst zijn de brieven verstuurd en ondertussen beginnen de boeken via het GV bureau in Havelte binnen te druppelen. Uitgevend Nederland is bereid gebleken om voor niets een deel van haar meer actuele uitgaven beschikbaar te stellen aan onze jongens en meiden in Afghanistan.

Zodoende heb ik nu een heus bibliotheekje op kamp Holland. De klusjesman van de ISD heeft een boekenkast gemaakt en met een aantal affiches probeer ik de aandacht van het lezend deel van Kamp Holland te vangen. Omdat het humanisme ook de lezende mens centraal stelt en meer van dit soort licht prikkelende stellingen moeten de lezer op de mogelijkheid wijzen een boek te lenen uit deze nieuwe bibliotheek. Het is nu een kwestie van afwachten om te zien of het experiment ook aanslaat.

Geen opmerkingen: